Yli kolmestasadasta vain 65 kuntaa johtaa nainen, mutta suurten kaupunkien johtajissa nainen on edelleen harvinaisuus. Vain kahdeksan prosenttia valitaan, eniten pienten kuntien johtoon. Tutkimuksen mukaan jää liian usein, hyvin perusteltu hakemus lähettämättä, koska naiset ovat kyvyistään epävarmoja. Joskus hakijaluetteloita simäillessä harmittaa, ettei molempia hyvin koulutettuja sukupuolia ole mukana. Miksi kaikki kykenevät ja koulutetut eivät hakeneet?
Laaja-alaisesti pitäisi saada hakemuksia, jotta todella voitaisiin tehdä vertailuja parhaista hakijoista. Kaupunginjohtajan työ on kovaa ja vaatii itseluottamusta. Se toki tiedetään. Naisista niitä ominaisuksia kyllä löytyy. Sen osoittavat mm. monet tieteelliset tutkimukset, joita yhteiskunnan johtamisesta, yhä tiheämmin julkaistaan. Koulutusta hakutilanteessa on korostettava. Naisia vähemmän koulutetut miehet tulevat silloin myös nykyistä tarkemmin puntariin?
Korkeakoulutus ja yhteiskunnan suurten yksiköiden johtaminen kuitenkin ovat eri asioita. Kuntajohtaminen on erilaisten tapahtumien kautta tosi vaikea yhdistelmä. Siihen tarvitaan sekä napakkuutta että luotettavuutta, mutta ei niinkään puolueuskollisuutta. Ovatko toisten hoivaamiseen asennoituneet hakijat varmat osaamisestaan? Johtajan paikka on yksinäinen, puolueet eivät taputa olalle kuin itselleen miellyttävissä tapahtumissa.
Palkka on molemille sukupuolille kaupungin johdossa sama. Johtajasopimuksen sisältö on valtuuston heiniä. Vaikka laki ei vielä täsmennä, sopimus ohjaa kaikkia vastuuhenkilöitä ymmärtämään mitä tosijohtajalta odotetaan. Luottamuspula syntyy useimmiten siitä, etteivät muut keskeiset johtohahmot oikein ymmärrä, mikä kunkin tehtävä on verkottuneessa ja digitalisoituneessa yhteiskunnassa. Oikeita numeroita kuitenkin tarvitaan sukupuolesta välittämättä!
Laaja-alaisesti pitäisi saada hakemuksia, jotta todella voitaisiin tehdä vertailuja parhaista hakijoista. Kaupunginjohtajan työ on kovaa ja vaatii itseluottamusta. Se toki tiedetään. Naisista niitä ominaisuksia kyllä löytyy. Sen osoittavat mm. monet tieteelliset tutkimukset, joita yhteiskunnan johtamisesta, yhä tiheämmin julkaistaan. Koulutusta hakutilanteessa on korostettava. Naisia vähemmän koulutetut miehet tulevat silloin myös nykyistä tarkemmin puntariin?
Korkeakoulutus ja yhteiskunnan suurten yksiköiden johtaminen kuitenkin ovat eri asioita. Kuntajohtaminen on erilaisten tapahtumien kautta tosi vaikea yhdistelmä. Siihen tarvitaan sekä napakkuutta että luotettavuutta, mutta ei niinkään puolueuskollisuutta. Ovatko toisten hoivaamiseen asennoituneet hakijat varmat osaamisestaan? Johtajan paikka on yksinäinen, puolueet eivät taputa olalle kuin itselleen miellyttävissä tapahtumissa.
Palkka on molemille sukupuolille kaupungin johdossa sama. Johtajasopimuksen sisältö on valtuuston heiniä. Vaikka laki ei vielä täsmennä, sopimus ohjaa kaikkia vastuuhenkilöitä ymmärtämään mitä tosijohtajalta odotetaan. Luottamuspula syntyy useimmiten siitä, etteivät muut keskeiset johtohahmot oikein ymmärrä, mikä kunkin tehtävä on verkottuneessa ja digitalisoituneessa yhteiskunnassa. Oikeita numeroita kuitenkin tarvitaan sukupuolesta välittämättä!
Kommentit