Kaikkein keskeisintä kaupunkisuunnittelussa on tasainen, mutta samalla päämäärätietoinen vauhdinjako. Tuskin mitenkään voidaan perustella, että kaavoituksessa ja muussa suunnittelussa syöksytään milloin minkin idean perässä ja sitten taas joudutaan jarruttamaan. Tässä suhteessa hyvää kaupunkisuunnittelua voidaan verrata niin sanotusti "pehmeään" autonajoon.
Ihmisiä, tavaraa ja palveluita pitää saada oikeaan aikaan oikeaan paikkaan operatiivisesti ja kansainvälisesti kilpailukykyiseen hintaan. Jatkuvasti ja nopeasti muuttuvien liikennetarpeitten tutkiminen kuuluu eräänä lopputulokseen vaikuttavimpana tämänhetkisessä maailmassa. Varoja liikennetarpeitten uusiin ratkaisuihin täytyy aina olla. Onko meillä?
Kaupungin rahoittamalta kehitysyhtiöltä odotetaan nyt sellaista tutkimusta, joka antaa tarpeeksi suuren kuvan 2030-2050 virroista koko mullistuvan maakuntamme kaukaisessa tulevaisuudessa. Kehitysyhtiö ei siis saa jatkuvasti käyttää vain sivullisia konsultteja koko seutuun sopeutuvassa ongelmaratkaisuissa. Sen täytyy kyetä itse - tai sitten valtion avustuksella - osoittaa tulevaisuuden ratkaisuja, jotka pätevät kauas meidän jälkeiseen aikaankin.
Katseen on muun muassa kohdennuttava työmatkaliikenteeseen. Kuntaliitokset, joita meille tullaan suosittelemaan, tullevat erisuuntaislla liikennepaineilla osoittamaan, että väestö painottuu kehitykseen myötä yhtäjalkaa kaupan kanssa. Liikenne sopeutuu siihen joko vapaaehtoisesti tai pakolla. Väestöä ei enää voida pelkin kaupungintalon määräyksin siirtää epätaloudellisten etäisyyksien päähän.
Yhteiskunnan tulevalle kehitykselle raamit tarpeeseen luo liikennetarve. Se, kehittyykö painopiste Kotkan saarelle vai Jumalniemen suuntaan on yhdentekevää. Painopiste syntyy väestön kasvun mukaan itsestään. Kaupungin alue on koko maailman kehityksessä mittakaavaltaan säälittävän pieni. Onko Oikeustalo väärässä paikassa tai poliisitalolla valtaliikenteeseen nähden oikea postiosoite, käy toteen sitten joskus. Kaupungintalo on liian vaatimaton paikka tehdä suunnitelmia maailman tasolla.
Ihmisiä, tavaraa ja palveluita pitää saada oikeaan aikaan oikeaan paikkaan operatiivisesti ja kansainvälisesti kilpailukykyiseen hintaan. Jatkuvasti ja nopeasti muuttuvien liikennetarpeitten tutkiminen kuuluu eräänä lopputulokseen vaikuttavimpana tämänhetkisessä maailmassa. Varoja liikennetarpeitten uusiin ratkaisuihin täytyy aina olla. Onko meillä?
Kaupungin rahoittamalta kehitysyhtiöltä odotetaan nyt sellaista tutkimusta, joka antaa tarpeeksi suuren kuvan 2030-2050 virroista koko mullistuvan maakuntamme kaukaisessa tulevaisuudessa. Kehitysyhtiö ei siis saa jatkuvasti käyttää vain sivullisia konsultteja koko seutuun sopeutuvassa ongelmaratkaisuissa. Sen täytyy kyetä itse - tai sitten valtion avustuksella - osoittaa tulevaisuuden ratkaisuja, jotka pätevät kauas meidän jälkeiseen aikaankin.
Katseen on muun muassa kohdennuttava työmatkaliikenteeseen. Kuntaliitokset, joita meille tullaan suosittelemaan, tullevat erisuuntaislla liikennepaineilla osoittamaan, että väestö painottuu kehitykseen myötä yhtäjalkaa kaupan kanssa. Liikenne sopeutuu siihen joko vapaaehtoisesti tai pakolla. Väestöä ei enää voida pelkin kaupungintalon määräyksin siirtää epätaloudellisten etäisyyksien päähän.
Yhteiskunnan tulevalle kehitykselle raamit tarpeeseen luo liikennetarve. Se, kehittyykö painopiste Kotkan saarelle vai Jumalniemen suuntaan on yhdentekevää. Painopiste syntyy väestön kasvun mukaan itsestään. Kaupungin alue on koko maailman kehityksessä mittakaavaltaan säälittävän pieni. Onko Oikeustalo väärässä paikassa tai poliisitalolla valtaliikenteeseen nähden oikea postiosoite, käy toteen sitten joskus. Kaupungintalo on liian vaatimaton paikka tehdä suunnitelmia maailman tasolla.
Kommentit