Vielä tänään
Kotkassa elää suhteellisen suurilla eläkkeillä joukko entisen savupiipputeollisuuden
kaupungille perinnöikseen jättämiä diplomi- ynnä muita insinöörejä, heidän
hyvätuloisia leskiään ja heidän lisäkseen melkoinen joukko satamatoiminnasta
runsaan eläkkeensä tienanneita työtekijöitä.
Nämä hyvät
veronmaksajaryhmät ovat nyt vähentymässä. Siksi verokanta kokee jossakin
vaiheessa notkahduksen. Veroja maksava väestö vähenee myös siksi, että Kotkan
itsensä kouluttamaa perusväestöä siirtyy toimintaa enemmän ja paremmin
tarjoaviin kuntiin. Tänne jäävillä on silloin kohoavan veronmaksun aika edessä.
E18-moottoritie
tuo pian lisää liikennettä kaupunkiimme, mutta ei yhdenmukaisesti koko sen
alueelle. Paljon toivottu ja puhuttu tuhansien venäläisten turistien
ostorynnäkkö ei täällä tule kehittymään liikenteen kasvun tahdissa. Pakollinen
poikkeama päätieltä ns. ydinkeskustaan, raapaisee ison siivun päältä. Helsingin
kulttuuri- ja ostosparatiisit kun houkuttavat jo runsaan tunnin päässä.
Helsingin
vetovoima uhkaa viedä tihentyvästä liikenteestä meiltä paljon. Oma tienestimme on
kokonaan kiinni siitä kehittämisestä, miten innovatiivisin ajatuksin kykenemme
rakentamaan uuden liikennereitin varteen palvelupaikkoja liikennevirtojen
kaleidoskooppisen värikkäälle kysynnälle.
Kommentit