Koko Suomessa vallitsee nykyisin
kylpylä-hotellivillitys. Kotkaankin ehdotellaan vähän väliä. Tutkimusten
pohjalta on kuitenkin todettava, että kylpylaitokset tarvitsevat menestyäkseen,
samoin kuin tavarakauppakin, n. 70 %:n kotimaisen peruskysynnän. Olisiko
Cursorilla jo kansiokaapissaan peräti valmis Business Plan?
Asiakaskunta on kyllä lisääntymässä, mutta uusien
nautintapaikkojen perustaminen on aika villissä vauhdissa. Koko alalle se
merkitsee jatkossa kiristyvää kilpailua. Olettaa voi, että ainakin venäläiseen
asiakaspohjaan perustuvissa kylpylä-hotellin asiakasvirroissa, täällä tulisi
olemaan melkoisia kausivaihteluita.
Kehitystoimemme pitää nyt vielä kerran käydä läpi koko
toimiala ja listata siellä jo toteutuneet kassavirrat
päätöksentekijöille tiedoksi siitä, millaisessa viidakossa taistelua
olemassaolosta todennäköisesti tullaan käymään. Aluksi hurmioitunutta, mutta
myöhemmin kustannustraagiset piirteet saanutta Vellamoa ei tänne enää kaivata.
Niin kuin yritystoiminnassa aina, äskettäin jo yli
50:n eri puolilla Suomea toimivan kylpylä-hotellin välisessä kilpailussa, esiin
pilkottaa normaali epäonnistumisen riski. Sopimusta laadittaessa on siis
varmistettava vielä sekin, kenen kukkarosta toimintansa mahdollisesti
lopettavan laitoksen loppusiivous maksetaan.
Kommentit